Jeżyna, zwana także ożyną lub ostrężyną, wyglądem przypomina malinę, jednak jej pędy są dłuższe oraz znacznie bardziej kolczaste niż pędy malin, a owoce najczęściej są ciemnofioletowe lub czarne.

Jeżyna posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Dzięki zwartości silnych antyoksydantów, które są inhibitorami substancji rakotwórczych, stanowią jeden z głównych elementów diety antynowotworowej. Jeżyny są także bogatym źródłem błonnika, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca. Przyspieszają przemianę materii, dzięki czemu są pożądanym składnikiem diety odchudzającej. 

Jeżyny są niskokaloryczne —100 g tych owoców to zaledwie 40 kcal, mają również sporo błonnika pokarmowego. Dzięki temu są świetnym składnikiem diet odchudzających. A niewielki indeks glikemiczny (25) pozwala na włączenie ich również do jadłospisu diabetyków. Gama właściwości jeżyn jest jednak o wiele większa. Te owoce to kopalnia składników odżywczych. Są bogatym źródłem witamin: C, A E i K, a także tych z grupy B. Ponadto dostarczają organizmowi składników mineralnych — wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, potasu, sodu i cynku.

Jeżyny zbieramy do sztywnego pojemnika. Może być to plastikowe wiaderko, pleciony koszyk lub zwykły szklany słoik. 

Jeżyny najlepiej smakują na surowo — prosto z krzaczka. Stanowią świetną bazę do koktajli, lodów i deserów. Ich słodki smak może również przełamywać smak sałatek na bazie sałaty, podkreślać aromat serów i wędlin. Sos z jeżyn to oryginalny dodatek do mięs. Jeżyny warto również zamykać w słoikach na zimę, w postaci dżemów, konfitur, soków i nalewek.