Warzywa są podstawą  piramidy zdrowego żywienia, co oznacza, że powinny znaleźć się w jadłospisie każdego człowieka. Warzywa mają wiele właściwości zdrowotnych i dostarczają wielu wartości odżywczych, mogą również pomóc w zapobieganiu wielu chorobom, takim jak zawał serca, udar, a nawet nowotwory. Dlatego warto wprowadzić warzywa do swoich posiłków, tym bardziej, że dostarczają niewielkiej ilości kalorii. 

Mianem warzyw określa się części jadalne rośliny takie jak korzenie, owoce, nasiona, liście.

Warzywa dzieli się na grupy kolorystyczne:

  • czerwone – są skarbnicą głównie likopenu, antocyjanów i potasu,
  • zielone – obfitują w chlorofil i witaminę C,
  • fioletowe – są źródłem antocyjanozydów.

Warzywa zawierają dużo witamin co jest ich największą zaletą. Zawierają w sobie beta karotenwitaminy z grupy B, C, E, K i PP regulujące wszelkie procesy zachodzące w organizmie. Witaminy odpowiedzialne są między innymi za trawienie, poziom cholesterolu, odporność na infekcje, gojenie się ran, wzrok, metabolizm, ciśnienie krwi, prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego oraz nerwowego.

Zielone warzywa są bogate w luteinę, która korzystnie wpływa na wzrok. Zawierają w sobie witaminy C i K, potas oraz kwas foliowy. Zielone warzywa łagodzą stany zapalne, przeciwdziałają anemii oraz wspomagają pracę wątroby. Do najbardziej wartościowych zaliczają się: sałata rzymska, kapusta włoska, por, brokuł, brukselka, zielony groszek, szparagi, fasola szparagowa, ogórek, jarmuż i szpinak.